Blogger Layouts

Friday, June 17

YA UMMI...

Hari ini rasa terharu yang teramat pabila mengenangkan ibuku. Terima kasih kerana memahami hati ini. Aku tak perlu menceritakan semua yang ada di hati kerana dia memahami. Walaupun hanya dengan memandangku.  Ibu bagaikan mendengar bisikan hatiku, bagai mengerti perasaan ku. Terima kasih Ibu!

Benar lah kata orang, naluri ibu itu kuat... Ibu tak banyak bicara orangnya. Dia banyak melihat sahaja anak-anak nya. Dari dulu hingga kini. Mungkin faktor kesihatan membuat dia begitu. Cuma kata-kata baru-baru ini membuatkan hatiku tersentuh.. seolah-olah tak pernah ku dengari kata-kata itu sebelum ini.

Ibu meminta adik-adik melihat aku sekiranya dia tiada, bukankah aku kuat ibu? Mengapa ibu cakap begitu? Terasa diri ini terlalu lemah sehinggakan ibu berkata begitu.Ibu selalu menasihati dan tidak pernah sekali-kali mengapi-apikan dalam keadaan apa pun. Dia hanya berdiam diri andai kami berselisih faham. Mungkin dia sedih.

Aku tak tahu apa perasaan dan mahunya. Aku sering melihat dia termenung tanpa ku tahu apa yang difikirkannya. Aku tak seperti ibu.. boleh baca hati orang lain. Tapi, andai tiada ibu.. Bagaimana aku mahu berdepan dengan hidup ini? Aku takut jika kita perlu berpisah... perpisahan yang abadi. Ya Allah, semoga ibu sihat dan dapat melihat cucunya. Kasihan kan daku, Ya ALLAH. 

Hati ku sedih memikirkan ibu yang semakin meningkat usia. Walaupun baru berusia 57 tahun, kudratnya tidak sama dengan insan seusianya. Kerna dia sudah terlalu lelah dengan kehidupan ini. Bersusah payah dengan arwah ayah untuk pastikan kami bahgia. Dan sekarang, ibu mulai kurang sihat dan bergantung pada ubat semata. Aku mengimpikan untuk membawa ibu dan ibu mertua menunaikan umrah pada tahun 2012. InsyaALLAH. Kerna aku bimbang.... Ya ALLAH!

Ibuku anak yatim piatu dari seusia 8 tahun. Di zamannya, hidup nya penuh dengan tangisan Sehinggalah bernikah dengan ayah. Menjalani kehidupan bahagia selama 20 tahun. Malangnya, ayah menyahut seruan Ilahi terlalu cepat. Ibu hanya redha dan membesarkan kami. Ayah meninggalkan zuriat yang menjadi warisan buat ibu; untuk dididik dan dipelihara. Siapa sangka? Selepas 10 tahun pemergian ayah, ibu mulai tak sihat. sakit sana-sini. Kasihan ibu...

Terima kasih Ibu kerana mengambil berat tentangku, 
kerna mahu aku gembira,
kerana meminta mereka melihat ku andai dirimu tiada,

Ketahuilah dirimu antara insan-insan yang paling aku cinta
dan aku mahu dirimu bahagia..

Aku mengharapkan ibu sihat dan dilindungi Allah.
Semoga Allah mengampuni dosa ibu dan dosa semua ibu yang lainnya di dunia ini. AMIN

0 komen-komen???:

Post a Comment