Blogger Layouts

Monday, June 20

Hikmah Hidup

Setiap yang berlaku, tentu saja ada hikmahnya. Adakala terlalu sukar untuk diterima dan difahami. Hati selalu mengeluh kerana kejadian yang menimpa diri. Bukan apa, dikala hati ini bahagia.. Dugaan datang mengetuk pintu hati dan mengubah persepsi diri. 

Bukan mudah menadah dugaan yang menimpa kali ini. Hari-hari yang dilalui di isi dengan tangisan dan kerinduan.  Hanya kepadaNYA, aku lepaskan segala tangisan dan kerinduan ini. Memohon agar segalanya kembali seperti biasa. Kejadian ini membuat aku berfikir, mendalami dan belajar bersabar..

Aku tahu, ALLAH menetapkan ini menjadi lipatan dalam hidup ku ataupun mungkin menjadi titik perubahan dalam hidupku. Dan, kerana kejadian ini jugalah aku mencipta ruangan ini. Alhamdulillah, aku bersyukur atas segalanya. Jika ingin menyalahkan takdir, aku juga bersalah kerana terlalu memementingkan diri sendiri. Pelajaran yang dialami ini mungkin tidak pernah aku pelajari di mana sekolah pun, tetapi akan meninggalkan BEKAS sehingga ke akhir hayat ini. 

Cuma aku mahu, keadaan sekelilingku pulih seperti biasa. Tapi aku??? Biarlah begini selamanya. Kerana aku mengerti kini, apa yang kucari bukanlah semuanya yang aku ingini. Apa yang ku kejari, membuatkan aku lupa tentang tanggungjawab dan makna kehidupan; menjadikan diri lalai dan mengambil jalan mudah dalam menghadapi hidup. Yang akhirnya menjerat diriku sendiri, membuat aku menangisi setiap hari diatas kesilapan diri. Silapnya kerana aku tidak mengenal erti tanggungjawab, jujur pada diri dan juga orang lain.



Kini, di saat aku diperlihatkan oleh Allah akan diri ini. Aku menangisi kesilapan dan kelemahan diri aku hampir setiap hari. Astagfirullah.. Kembalikan aku di jalanMU. 

0 komen-komen???:

Post a Comment