Blogger Layouts

Thursday, June 23

Rayuan Cinta Buat Isteri

Alhamdulillah, baru- baru aku membaca sebuah lembaran warkah karya Ibn Abdul Azib bertajuk " Rayuan Cinta Buat Isteriku". Kecil saja bukunya, harga pun murah; RM4 saja.. ^_^ Dari warkah tersebut, aku mendapat pengetahuan yang dapat dikongsi sesama kita khususnya gadis yang bakal mengharungi hidup berumahtangga dan juga buat isteri sepertiku.

1) Aku mengetahui bahawa seorang isteri itu harus berhias-hias sehingga suami tidak melihat wanita lain yang lebih cantik daripadanya. Aisyah r.a pernah berkata:

" Jika engkau memiliki seorang suami dan engkau dapat memperindahkan matamu, maka lakukanlah"

2) Aku mengetahui bahawa seorang isteri perlu berwangi-wangian agar suami terhidu yang enak dan wangi sahaja daripadanya. Saidina Ali bin Abi Talib berkata:

" Isteri terhebat adalah isteri yang baik dan wangi tubuhnya, lazat masakannya. ......"

3) Aku mengetahui bahawa kamar tidur itu rahsia. 

" selalulah menukar cadar katil dengan warna yang berlainan setiap minggu kerana disitu ada rahsia tersendiri yang perlu di cari"

Siapa yang tukar cadar setiap minggu?? Angkat tangan... \(' ')/

4) Aku mengetahui bahawa isteri perlu mengambil berat urusan istana rumahtangga

" biarlah tempat berteduh ini sederhana sahaja nampaknya, tapi peliharalah kebersihan, kerapian, keindahan dan keseriannya"

Semoga aku mampu menjadi isteri seperti yang tercatat dalam lembaran itu.. Banyak lagi yang ingin dikongsi, namun lenguh pula menulis kali ini. ^_^ 


0 komen-komen???:

Post a Comment