Blogger Layouts

Friday, June 17

Bencana buat wanita


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.


Kepadanya ku panjatkan kesyukuran atas kehidupan hingga kini. Terima kasih atas kehidupan ini, Ya ALLAH! Namun, hati sedikit tersentuh dengan ceramah agama yang disampaikan oleh seorang ustaz yang aku dengari baru-baru ini. Bencana bagi seorang wanita, itu tajuknya.. Ngerikan?? 


Apakah yang mengakibatkan bencana itu??


Pertama yang diceritakan adalah mengenai poligami. Berat nya!! Berdosa seorang isteri yang tidak mengizinkan suaminya bernikah lagi andainya telah memenuhi syarat yang telah ditetapkan. Mampukah aku?? Rasanya mental masih belum bersedia jika terpaksa mendengar permintaan itu dari suami di kala ini. Mohon Allah jauhkan dugaan ini dariku. Kerana aku tidak mahu menjadi kufur hanya kerana perkara ini. 


Kedua nya, apabila menganggap agama sebagai zalim. Astagfirullah.. Semoga akal ini dijauhkan dari fikiran buruk itu. 


" kenapalah wanita nak solat kena pakai telekung segala, kan menyusahkan je!!"


" wanita kene mengandung, jaga anak semua. Orang laki tak boleh ke??!! leceh betullah"


Janganlah fikiran begini melekat dalam hati ini. Takut rasanya jika menidakkan agama sendiri. Ampuni daku. Wanita adalah ciptaan Allah yang bertuah kerana hidupnya sentiasa di iringi ibadat. Mengapa begitu?


Ini kerana menyiapkan keperluan untuk suami itu ibadah yang lebih mulia dari zikir dan membaca Al-Quran. Selain itu, wanita yang mengandungkan zuriat suaminya akan didoakan oleh seluruh makhluk yang ada di muka bumi sepanjang 9 bulan tempoh mengandung. Bayangkanlah betapa indahnya!


Kemudian di saat melahirkan bayi pula, Allah memberikan wanita itu pahala seperti mengerjakan haji dan umrah. Subhanallah! Semoga aku berkesempatan menjadi ibu kelak, Ya Allah!.


Jadi, mengapa harus ada fikiran begitu dalam hati sehinggakan diberi bencana oleh ALLAH di dunia dan akhirat. Tentunya kita wanita tidak dapat menanggung azab siksa yang sangat hebat disana kelak. Mohon diampuni dosa-dosa kita yang lalu.



Daripada Anas, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

" Apabila seorang perempuan mendirikan solat 5 waktu, berpuasa sebulan, menjaga kehormatan dan patuh taat pada suaminya, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang disukai"
(H.R Ahmad)



Melihatkan hadith ini, terasa macam mudahkan? tetapi mampukah aku?? T_T Alangkah indah nya kehidupan andai mampu melaksanakan semua seperti yang tercatat di dalam hadith Rasullullah ini. Moga Allah menolongku dalam urusan ini. AMIN


Mode: sekadar nasihat dan peringatan buat diri sendiri setiap kali melihat blogku ini. ^_^

0 komen-komen???:

Post a Comment