Blogger Layouts

Monday, June 20

Cerita Cinta


Alhamdulillah sekali lagi diberi peluang oleh ALLAH untuk mencoret sesuatu di blog ini. Di harapkan kehidupan yang ditempuhi makin baik setiap hari. Aku ingin berkongsi sebuah kisah yang lebih dahsyat dari cinta laila dan majnun, yang lebih hebat dari sejarah cinta taj mahal dan segala kisah cinta yang terdapat dalam rancangan tv sekarang. Kisah cinta Yusuf dan Zulaikha.. 


Terharu aku memikirkan kecintaan Zulaikha buat Yusuf A.S, meskipun beliau ditetapkan Allah menjadi ibu angkat buat Pesuruh Allah itu. Bayangkan bagaimana Zulaikha sanggup merendah kan diri sebagai isteri pembesar Mesir dikala itu kerana menagih cinta Yusuf. Kerana cinta agung itu, Zulaikha memohon kepada ALLAH agar disatukan dengan kekasihnya Yusuf. 


Di usia yang lanjut, matanya mulai rabun, telinga nya mulai kurang mendengar, suaranya mulai kurang jelas. Namun, Zulaikha tidak pernah jemu memohon pada Allah agar dapat bersama dengan Yusuf. Sehinggakan malaikat memohon kepada Allah kerana terharu melihatkan keikhlasan Zulaikha itu. Subhanallah! Sungguh, aku benar terharu. 


Akhirnya doa nya dimakbul Allah. Alhamdulillah, malahan zulaikha mendapat pinangan dari Allah sendiri untuk menjodohkan beliau dengan Yusuf. Benarlah kata- kata Allah di dalam Al- Quran; 


" Jadi, maka jadilah ia"


Mari kita fikirkan sejenak; bagaimana Yusuf A.S yang terkenal dengan baik parasnya mengahwini seorang wanita tua yang tidak berharta dan tidak berupaya lagi. Allah tentunya punya perancangan sendiri, sehinggakan ditukarkan Zulaikha menjadi lebih muda, lebih cantik dari sebelumnya sehinggakan Yusuf menjadi cinta dan tidak mahu berpisah dengan isterinya itu. 


" Disaat dirimu menyintai dan menginginkan ku, 
   aku tidak menginginkanmu..
  Dan kini, di saat aku pula menyintai dan menginginkan mu,
  kau tidak menginginkanku...
 Kerana cinta mu telah terarah pada Yang Satu.. 
Maha Suci ALLAH"


Aku berasa sungguh terpikat dengan kisah cinta ini, kerana kisah ini membayangkan betapa Allah menjadikan apa pun sesuai dengan kehendakNYA dan menjadikan doa seseorang itu makbul kerana keikhlasan kepadaNYA. Semoga Allah memberikan aku keikhlasan dalam mencari cinta abadi ini. AMIN

0 komen-komen???:

Post a Comment