Blogger Layouts

Wednesday, June 29

Mencari Zon ikhlas

Pagi ini hujan agak renyai-renyai. Alhamdulillah, hari ini kita dah sampai ke 27 Rejab dah. Cepatnya masa berlalu, kan? Dah nak hampir nak ke bulan ramadhan. Moga Allah membantu kita untuk sampai ke bulan mulia itu. 


Memperkatakan tentang ramadhan saja, sudah mampu mengingatkan aku tentang indahnya hari raya. Kiriman kad raya menjadi pengganti diri dikala itu.


" Dengan ingatan tulus dan ikhlas"


Ikhlas; sesuatu yang sangat penting tidak kiralah dalam soal pekerjaan, perbuatan, kehidupan mahupun ibadah. Kerana, hanya dengan ikhlas; kita akan melakukan segalanya dengan rela hati tanpa keterpaksaan ataupun mahu menunjuk-nunjuk. Bukan mudah mahu ikhlas, kan? Kadangkala, terfikirkan ganjaran atas perbuatan, terfikir mahukan puji-pujian orang lain yang melihat dan kadangkala pula terfikirkan tentang perlunya orang lain mengetahui akan kebaikan yang dilakukan.


Jadi, apa kah cara nya untuk ikhlas? Mari kita hayati ayat ini:

     Dua ayat yang dibaca dalam solat ^_^

"Katakanlah: sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagiNya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)”.
 (Surah al-An’am: 162-163)"


Segalanya hanyalah milikNYA. Siapakah kita untuk menentukan ganjaran atas perbuatan? Siapakah kita untuk menentukan bahawa perbuatan tersebut baik jika dilihat manusia? Siapakah kita?



Semoga hati ini terbela untuk menjadi ikhlas didalam setiap perkara. Semoga dijauhkan dari sifat riak dan takbur. Janganlah hendaknya hati ini terhijab kerana perkara begitu. 


AMIN...........

0 komen-komen???:

Post a Comment