Blogger Layouts

Friday, July 29

Proposal Ramadhan ku


Salam mesra..

Alhamdulillah, ramadhan sudah hampir tiba. Semoga kehadiran ramadhan ini memberi makna dan perubahan besar pada diri. Semoga apabila tiba pagi syawal, perkara yang ku rencanakan ini menjadi kenyataan.

Bermulanya ramadhan ini, aku akan memulakan cabaran Al-Quran ku. Aku akan membaca tafsir Al-Quran dan cuba memahaminya sebaik mungkin. Bukan apa, terkadang aku membaca Al-Quran tanpa memahami maksudnya. Rugi,kan? Hanya surah-surah pendek tertentu sahaja yang aku ketahui maknanya secara menyeluruh. Dan surah-surah lain? Belum lagi membacanya. Terasa kerugian bagi diri kerana tidak memahami tinggalan Rasullullah S.A.W ini. Di tambah lagi, bulan ramadhan kan bulan dimana turunnya Al-Quran. Jadi, sesuailah kalau hasrat ini dilaksanakan sepenuhnya di bulan berkat lagi mulia. 

Ibn Kathir r.a pernah berkata: " Allah memuji  bulan puasa berbanding bulan-bulan yang lain. Bulan Ramadhan ialah bulan turunnya Al-Quran"

Hasrat ini sudah lama terpendam didalam hati, aku ingin mengenali Al-Quran. Arwah ayah juga pernah menghadiahkan senaskhah tafsir Al-Quran buatku. Mungkin sudah menjadi hasrat dirinya untuk melihat kami adik beradik mempelajari Al-Quran dengan baik. Dan, aku berharap apabila tibanya syawal nanti; aku akan selesai membaca tafsir Quran ku dari kulit ke kulit. ^_^

Doakan aku, ya!

0 komen-komen???:

Post a Comment