Blogger Layouts

Thursday, July 7

Hati yang Redha

Salam mesra..

Syukur ke hadrat Ilahi atas segala kurniaanNYA yang dilimpahkan buat diri ini. Melangkah ke hari baru, dengan hidup baru dan dengan kisah yang baru. Moga saja semua dipermudahkan

Sememangnya hidup sebagai manusia, kita tidak akan lepas dari ujian Allah. Ujian dari segi perasaan, ujian kehilangan orang-orang kesayangan, ujian dalam pekerjaan dan juga ujian dalam beribadah; tetap juga ia dipanggil ujian. Yang membezakan akan penerimaan itu hanya lah iman seorang muslim itu sendiri. Ya kan?

" Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja mengatakan kami sudah beriman sedangkan mereka tidak diuji terlebih dulu. Dan sesungguhnya kami sudah menguji orang sebelum kamu maka sesungguhnya Allah maha mengetahui orang yang benar dan orang yang dusta, (Surah al-Ankabut, ayat 2-3)


Jadi, mengikut firasatku; kita perlu mempunyai perasaan yakin bahawa setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan ini adalah ujian dari ALLAH dan hanya berakhir apabila kita menghembus nafas yang terakhir. Subhanallah. Sesungguhnya daripadaNYA aku datang, dan kepadaNYA jua aku kembali kelak.


Apa yang lebih utama ialah kemampuan dalam melihat ujian hidup itu dengan mata hati. 


Maka ambillah pelajaran wahai orang yang memiliki mata hati. (Surah al-Haysr, ayat 2)


Sesungguhnya dalam mencari redha Ilahi ini, tentunya banyak perkara yang perlu dilalui bagi mencari hikmah yang tersembunyi. Hanya hati yang cekal dan tabah sahaja yang dapat menempuhi dan mengambil iktibar dalam setiap sesuatu. Bukankah Allah bersama-sama dengan orang yang diberikan nikmat lalu dia bersyukur dan apabila di berikan musibah dia bersabar? 


Mode: moga hati menerima segala ketentuan dengan sepenuhnya. AMIN



0 komen-komen???:

Post a Comment