Blogger Layouts

Saturday, July 23

Itulah IBU


Salam Mesra..

Benarkah seorang ibu yang buta huruf, tidak pandai mengaji; tak mampu mendidik anak menjadi insan berguna? Benarkah hanya ibu yang berpendidikan tinggi mampu melahirkan anak-anak yang bijak pandai kelak? Benarkah teori itu? Mungkin ya, dan mungkin juga tidak.. ^_^

Kadangkala dirasakan teori itu kurang tepat kerana aku telah menyaksikan sendiri bagaimana gigihnya seorang ibu yang buta huruf mendidik anak-anak hingga berjaya ke peringkat universiti. Tentunya si ibu tidak mahu anaknya digelar buta huruf seperti dirinya juga, bukan? Alhamdulillah, Allah mendengarkan doanya.

Bagiku, memang sifat seorang ibu; sentiasa inginkan yang terbaik buat anaknya. Seorang ibu tentu sahaja sanggup berkorban apa sahaja demi anaknya tidak kira lah wang, masa atau hidupnya. Semua demi kebahagian anak-anak yang dikasihi. Biarpun kadangkala terpaksa melukakan hati sendiri, si ibu tentu sahaja rela asalkan anaknya senang dan bahagia. Itulah IBU...Jasanya tidak terbanding.

Biar ku hujani ibu dengan wang ringgit setinggi gunung.. Tidak akan ku mampu membalas keringatmu disaat mengandungkanku, melahirkan ku... dan membesarkanku. Terima kasih ibu.

Namun, hatiku terasa sedih melihatkan anak-anak kini. Kadangkala di anggap sebagai MUSIBAH oleh ibubapa. Benarkah begitu? Kesibukan dalam kerjaya menyebabkan kehadiran mereka dipandang sepi kadangkala.. Kasihan dirimu, nak! 

Aku tahu, aku belum menjadi ibu.. dan tidak tahu bagaimana perasaan ibu sebenarnya. Tetapi aku yakin, sudah menjadi sifat seorang ibu; kasih sayangnya tiada bandingannya. Dalam kesibukannya, tentu ada rindu buat si anak itu, kan? Dan, akhirnya si ibu akan mengalah demi si anak, demi kebahagian dan demi menjadikan anak insan yang lebih baik dari dirinya. 

Semoga Allah mendengar doaku, 
Dan memperkenankan doa ini secepatnya. 
Semoga Allah memberkati apa yang diberikan padaku sehingga aku tidak suka mempercepat apa yang telah dilambatkan dan memperlambatkan apa yang telah dipercepatkan. AMIN

1 komen-komen???:

nam said...

saya sayang ibu saya! (n_n)

Post a Comment