Blogger Layouts

Saturday, May 14

Life like an empty glass


Dengan Nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Terdetik hati ini bila terbaca ayat ini di facebook seseorang yang aku kenali. Katanya, hidup tanpa perancangan dan tujuan umpama gelas yang kosong. Hurmm..

Mula aku terfikir tentang perancangan hidup aku. Apa yang pernah aku rancangkan??

Selepas dapat keputusan SPM, aku dapat tawaran untuk sambung pengajian di UiTM dan semestinya bidang itu bukan dalam perancangan aku. Alhamdulillah, tamat pengajian dengan baik dan boleh dikatakan cemerlang juga..

Selepas tamat diploma, aku menganggur selama 3 bulan. Niat hati nak terus sahaja bekerja, sebab nak bantu abang aku dalam urusan keluarga kami. Cewah, baik la konon! ^_^

Tapi, akhirnya aku disuruh oleh abang aku untuk menyambung pengajian di UiTM Shah Alam dek kerana rimas melihat aku yang masih belum dapat pekerjaan.. Juga bukan dalam bidang yang aku fikirkan. Hurmmm… Sekarang ni pun, aku bekerja di bahagian bukan dalam perancangan aku. Haish.. Adakah aku memang bukan perancang??

it's not an empty glass!

Is it my life truly like an empty glass?? Bercakap soal penghidupan, banyak benda yang aku lewati sepanjang hidup di dunia ini adalah bukan perancangan ku. Semuanya mengikut ketentuan yang telah ditetapkan. Dan aku, cuma menjadi pelaksana di atas semuanya

Betul, kadang-kadang aku mencari makna hidup ku. Siap aku beli buku lagi tau.. Semua gara-gara nak mencari makna hidup, makna kejayaan, makna penghidupan yang sebenarnya, makna sebuah kejayaan yang sebenarnya.. mengetahui nilainya bagi orang-orang yang pernah mendapatkannya.

Inilah bukunya!!
Huhu.. Aku tak tahu apa yang aku mahukan dalam hidupku. Bodohkah aku?? Adakah aku ingin manjadi insan biasa yang hidup “biasa-biasa” sahaja, atau pun menjadi seseorang yang dikenali kerana kebolehan nya dan keupayaannya?? Aku belum menetapkannya…. Mungkinkah terlalu lewat dikala usia 26 tahun ini untuk mengetahuinya.??


Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui perkara yang tidak aku ketahui. Dan semoga DIA membimbing daku untuk menemukan makna hidupku. Amin..




0 komen-komen???:

Post a Comment