Blogger Layouts

Thursday, April 12

buat pengantin baru

Minggu lalu menghadiri pernikahan sahabat baik zaman kanak-kanak saya. Seorang yang cantik, manis dan manja. Semoga bahagia berkekalan ya sahabat!

Hati saya benar-benar terharu saat mengenangkan ayah beliau yang menikahkan sendiri anak gadisnya. Teringat lagu " saaf lafaz sakinah".... Malangnya, saya tidak dapat merasai detik itu memandangkan ayahanda yang dikasihi sudah tiada lagi. Alfatihah.....

Banyak ucapan selamat yang diterima oleh pengantin baru ini.... dan yang paling saya suka, ucapan dari pakcik beliau..


" semoga anakanda dikurniakan Allah keluarga yang sakinah, mawaddah, wa-rahmah"

sebenarnya, saya sudah lupa maksud mawaddah, wa-rahmah ni ( sakinah je yang ingat). Jadi balik rumah terus mencari maksud nya. Teruknya!!!!

Kalau yang tahu maksudnya, terapkan di dalam keluarga anda. Dan yang nak tahu, saya akan kongsikan dengan anda. Cewahhhhhh...

Sakinah membawa maksud tenang dan tenteram. Manakala mawaddah membawa maksud bahagia dan warahmah ialah mendapat rahmat. Besar maknanya itu kan? Ia bersesuaian dengan takrifan ayat daripada surah ar- rum ayat 21: 

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah DIA menciptakan kamu dari jenis kamu sendiri supaya kamu cenderung dan tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-banar terdapat tanda-tanda pada kaum yang berfikir"

Apa yang perlu ada untuk mencapai sakinah, mawaddah dan warahmah ini?

Setiap dari kita tentu punya pendapat sendiri bukan? Jadi terserah pada diri masing-masing. Apa yang penting biarlah kita sama-sama menuju jalanNya yang lurus. :)

Buat mira dan alan, didoakan kalian bahagia ke hujung nyawa, dikurniakan anak yang soleh dan solehah. :))

semoga menjadi keluarga sakinah, mawaddah dan wa-rahmah :)

0 komen-komen???:

Post a Comment