Blogger Layouts

Friday, February 10

Perjalanan Baru

Assalamualaikum...

Sudah lama tak menulis di ruang kecil ini. Bukan apa, terlalu banyak perkara yang perlu dilakukan kebelakangan ini. Sampai bersawang lah blog nih! Aduhai....

Alhamdulillah, Allah mengizinkan untuk aku balik ke johor dan menetap dengan suami. Cuma sedikit sedih, kerana perlu meninggalkan keluarga dan melepaskan jawatan yang dah dipegang 4 tahun. Segalanya demi redhaMu , ya Allah.

Itulah, Allah jua sebaik-baik perancang. Selepas berhenti, ibu mertua terkena angin ahmar;yang menyukarkan sedikit sebanyak pergerakannya. Allah memberi peluang buat diri untuk menguji keikhlasan diri membantu menjaga beliau. Syukur! Bangga melihat ipar duai saling bantu membantu dan memberi perhatian buat ibu mertua.

"Kami wasiatkan kepada manusia perihal kedua-dua orang tuanya. Ibunya mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan bercerai susu dalam usia dua tahun. Bersyukur kepadaKU dan kedua orang tuamu. Hanya kepadaKU tempat kembali.Sekiranya keduanya memaksamu menyekutukanKU maka jangan kamu taati keduanya. Berbaiklah dengan mereka di dunia ini"  (Surah Luqman: Ayat 14-15)

Kemudian, Allah uji dengan kesihatan ibuku yang sedikit merosot. Selepas aku pulang ke Johor! Subhanallah. Maaf ya mak...Moga kesihatan mak kembali pulih. Sungguh, hati amat risau memikirkan keadaan beliau. Alhamdulillah, mak dikurniakan anak-anak yang benar prihatin dengan keadaan dirinya. Siapalah kita jika dibandingkan dengan jasanya, bukan?

Dalam masa yang sama, ibu mertua dirundung duka dengan kehilangan abang yang dikasihi. Pergi menghadap PenciptaNYA. Pemergian ini memberikan suasana suram buat keluarga Pak Long kerana mereka baru sahaja kehilangan anggota keluarga. Itupun, dalam jangka masa yang amat singkat. Allahuakbar!

Belumpun beberapa hari peristiwa ini, sekali lagi aku dikejutkan dengan kehilangan sepupu rapat ku, pergi menemui Ilahi dikala sedang bekerja di sawah. Semoga Allah menemukan syahid buat mu! Mudahnya pemergian nya... Malang skali aku tidak dapat pulang menziarah. Namun ku doakan rohmu aman di sana. Cuma, hati ini terbayang akan anak-anak yang telah ditinggalkan. Moga Allah menetapkan yang terbaik buat mereka.

Inilah ujian dan ingatan Allah buatku dan keluarga. Terima kasih Allah kerana mengingatkan aku tentang penting insan yg masih ada di sekelilingku. Kadangkala hanya dengan peristiwa begini; dapat mengingatkan kita tentang indahnya perhubungan yang terjalin dan ditetapkan Ilahi ini. Alhamdulillah.....

0 komen-komen???:

Post a Comment