Blogger Layouts

Monday, November 21

Jodoh

Alhamdulillah, aku sudah bertemu jodohku. Insan yang bakal dikongsikan kebahagiaan dan kesedihan yang ada dalam hati ini. Semoga dengan izinNYA, kami dapat bersama hingga ke akhir hayat.

Buat yang belum bertemu jodohnya.....

Persoalan tentang jodoh memang menjadi perkara utama bagi lelaki ataupun perempuan apabila menginjak dewasa. Yerlah, dah besar dah anak mak nih..:)

"Bila nak kahwin?"
"Dah ada kawannya ke belum?"

Soalan yang biasa kita dengar bila dah 20-an. Sememangnya usia yang sesuai untuk berumahtangga, kan? Aku bahagia melihat rakan-rakan dah bertemu dengan pilihan hati masing-masing. Ada yang bernikah dengan rakan sekolah, rakan sekelas, rakan seuniversiti dan macam-macam lagi. Seronok menyaksikan setiap insan di sekeliling aku menemui kebahagiaan mereka.

Siapa dapat menduga siapa pasangan kita? Sebab kita sendiri pun tak tahu kan? Dan, kadangkala kita tak terfikir pun bahwa pasangan kita wujud depan mata sejak dulu lagi.. Pelik,kan? Bagaimana perjalanan ini ditentukan? Kalau dari dulu dah tahu, tak payah penat-penat nak cari tempat lain.. :)

Ataupun, pasangan itu jauh dan kita tak pernah kenal pun..Pertemuan melalui chatting, facebook, sms dan seumpama dengannya.  Inilah takdir Allah. Dengan izinNYA, kita dipertemukan dan dengan izinNYA juga kita dipisahkan.

Cari-cari... carilah
pasangan hidup betul-betul oh kawan
bahagia berseri
rumah tangga akan harmoni

Dan sudah semestinya jodoh ini membuka perjalanan baru bagi hidup dua insan yang asing.  InsyaAllah..

“Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri,supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang.(Ar-Rum 21)

Semoga jodoh yang telah dipertemukan dan yang bakal dipertemukan buat kita menjadi suatu jalan terbaik dalam mencari kebahagiaan di dunia dan akhirat. Sama-sama kita doa ya! Amin ya Rabb..


0 komen-komen???:

Post a Comment