Blogger Layouts

Monday, May 5

Ingat mati

Assalamualaikum...

Syukur masih diberi peluang oleh Allah untuk mencoret  disini. Alhamdulillah...

Bagaimana hendak bermula agaknya? Hurmm.. Sebenarnya hati saya sedih, sedih mengingati pemergian insan-insan yang saya hanya dapat kenali selepas pemergian mereka. Manusia yang berjiwa besar yang hasratnya ingin dicurahkan atas jalan agama. Allahurabbi! Saya malu dengan diri sendiri kerana tidak punya jiwa seperti mereka. Biarpun masih muda, pandangan mereka melangkaui usia mereka! Alangkah baiknya jika saya seperti kalian sebelum ini!

Bertuah sungguh ibubapa kalian dikurniakan zuriat sehebat kalian. Kadangkala saya termenung sendiri memikirkan apakah khidmat saya untuk agama Allah ini. Apakah yang dapat saya perjuangkan agar saya tidak malu ketika bertemu denganNYA kelak.

Teringat saya pada sabda Rasullullah S.A.W yang bermaksud:

" Jika seseorang daripada kamu meninggal dunia, maka akan di perlihatkan tempat tinggalnya setiap pagi dan petang. Jika dia termasuk dalam penduduk syurga, maka akan terlihat kedudukannya sebagai penduduk syurga dan jika dia termasuk dalam penduduk neraka, maka akan terlihatlah kedudukannya sebagai penduduk neraka." 

Beruntungnya jika dipanggil Allah ketika sedang bermujahadah di jalanNya, kan? Mati kelak pun dilihatkan akan nikmat bagi apa yang telah dikerjakan di dunia ini.

Moga saja keluarga dan kerabat saya mampu menjadi seperti kalian, pastinya saya tumpang berbahagia. Rindunya saya untuk mencari jalan pulang kepadaNya, menimba ilmu sebanyaknya bagi mendidik zuriat yang bakal lahir dari rahim saya jika diizinkan Allah suatu masa kelak. Moga Allah mengizinkan saya melahirkan mujahid/mujahidah agama ini.

Nota: sejak akhir-akhir ni, hati jadi sayu mengingati kematian yang makin mendekati...





0 komen-komen???:

Post a Comment