Blogger Layouts

Wednesday, January 8

As Syahid

Sudah lama saya ingin menulis tentang beliau. 

Pemergiannya mengusik jiwa saya. Subahanallah, indah dan bererti kehidupan anak muda ini. Saya kagum! 

Saya tidak pernah mengenali siapa gerangan pemilik nama tersebut. Tetapi, ketiadaannya, semangatnya, pemikirannya membuka mata dan hati saya. Sungguh, saya terharu! 

As-syahid ahmad ammar. Anak muda yang syahidnya membuka ribuan mata anak muda untuk mengenali matlamat hidup mereka, menjadi insan berguna buat agama... 

Saya mula berfikir, 
berfikir tentang diri,
tentang matlamat,
tentang keinginan,
tentang perjuangan,

apa yang saya punya? 
Astagfirullah, saya tiada punya apa-apa.
Kerana saya leka...

Kembara ilmu beliau menemukan beliau dengan syahidnya. Sedangkan saya, belum tahu dimana. Allah! 

Membaca bait-bait syair imam as syafie membuat saya berfikir akan matlamat diri. 


Terima kasih As syahid ahmad ammar, kerana memperkenalkan syair ini kepada kami semua. Saya mendoakan anda. Tiada yang lebih gembira daripada syahid di jalan agama. 

Al-fatihah

0 komen-komen???:

Post a Comment