Blogger Layouts

Wednesday, September 28

Yang tersurat, Yang Tersirat

Dalam hidup, tak seindah yang tersirat..

Sudah lama tidak menulis di sini, kan? Aku kekeringan idea untuk menulis entri di sini. Tetapi disebabkan sesuatu yang menyentuh hatiku telah berlaku baru-baru ini, aku ingin kongsikan bersama dengan insan-insan yang sudi mendengarnya. :)

Bagi yang pernah mempelajari ekonomi, tentu pernah mendengar "scarcity", kan?. Tapi apa maksud scarcity ni? hurmm.. jom kita tengok!

"The fundamental economic problem of having humans 
who have unlimited wants and needs in a world of limited resources"

cewah, macam nak jadi cikgu ekonomi je aku ni, kan? tapi inilah yang ingin daku kongsikan.. 

Kadangkala kita hidup dengan hasrat untuk memenuhi semua impian yang tiada habisnya. Memikirkan apa yang ingin dibuat , memikirkan apa yang ingin dibeli, memikirkan apa yang ingin dimakan saban hari hingga terlupa melihat apa yang berlaku disekeliling kita. 

Melihat dengan kehidupan insan lain, yang serba kekurangan; membuat diri ini sedar akan kelebihan yang dianugerahkanNYA buat diri ini. Meski susah payah sebelum ini, aku pasti.. kehidupanku tidak pernah sesusah dirinya. 

Melihatkan anak-anaknya bergelap, berpanas di waktu malam di tengah-tengah kepesatan kota KL ni buat aku terfikir, masih ada orang yang hidup begini ketika ini. Hati menjadi sayu seketika mengenangkan dirinya hidup dalam keadaan begini. Tapi ku lihat, dia tabah menghadapi kehidupannya.Walaupun kata-kata yang keluar dari mulutnya mungkin sekadar untuk menyedapkan hati sendiri, aku yakin dihatinya ada duka yang masih belum diucapkan. Aku menghormati insan itu!

Hati ini mengucapkan syukur yang tidak terhingga kerana meski kehilangan ayah, aku masih dapat meneruskan pengajianku hingga ke universiti. Terima kasih buat insan yang membantu! Jasamu ku bawa hingga ke akhir hayatku!

Aku bersyukur kerana tidak pernah hidup bergelap hingga hari ini dan tidak pernah terpaksa belajar dengan ditemani sebatang lilin.

Dan, hingga kini aku masih sihat untuk menjalankan pekerjaan seharianku. Syukur, Alhamdulillah..



Rasanya, selepas melihat keperitan insan lain; barulah rasa insaf dalam diri ini hadir lantaran terkenang akan kelebihan yang dicurahkan Allah atas diri ini. 

Aku punya rumah yang baik, kerja yang baik dan kenderaan yang selesa.. bukan kah itu nikmat Allah? Jadi, nikmat mana lagi yang ingin ku dustakan.. Astagfirullah.

Ampuni ku atas kekurangan ku, 
Andai kurang rasa syukurku,
Andai banyak rungutanku atas dugaanMU.
Ampuni aku!

0 komen-komen???:

Post a Comment